Senin, 11 September 2023

Kabar baik kepada Murid² Syaikh Abdullah al Harari

*Kabar Gembira untuk Murid-murid Imam Abdullah al-Harari*

Suatu ketika, Syeikh Omar Kalasy mengisi ceramah di salah satu daerah di Malaysia. Usai ceramah, beliau bertanya kepada panitia tentang makam ulama' dan wali setempat untuk diziarahi. Mereka lalu menyebutkan nama seorang wali di Kelantan yang tersohor dengan nama Tok Kenali, guru daripada Syeikh Utsman Jalaluddin Penang.

Ketika berziarah, Syeikh Omar Kalasy berkata dalam hatinya: "Ya Allah, andaikan beliau ini (Tok Kenali) adalah seorang daripada wali, maka tunjukkanlah 'alamah (tanda) kepadaku." Setelah itu, beliau pulang ke rumah.

Berselang beberapa hari, beliau mengajar para pelajar ilmu agama di pondok. Di tengah kegiatan belajar, salah satu santri berkata: "Wahai syeikh, tadi malam saya bermimpi baik". Syeikh Omar Kalasy menjawab: "Mimpi apa? Cuba ceritakan kepada kita semua!".
"Saya melihat seseorang yang sudah tua dan berkulit kecoklatan mendatangi saya. Saya lihat dari kejauhan dan saya kira beliau adalah syeikh Abdullah Al-Harari atau Tok Kenali. Rupanya beliau mengaku bernama Tok Kenali, ulama' negeri Kelantan", cerita santri tersebut.
"Apa yang beliau cakap?" Tanya syeikh Omar Kalasy heran, karena beliau tidak pernah bercerita kepada para santri perihal ziarah ke Makam Tok Kenali beberapa hari sebelumnya.

Santri itu menjawab "Beliau kata kepada saya sebuah nasihat:
يا عز الدين، اثبت على علم الشيخ عبدالله الهرري واجتهد في العمل
(Wahai Izzuddin, tetaplah kamu pada ilmu Syeikh Abdullah Al-Harari serta bersungguh-sungguhlah dalam beramal), setelah itu saya bangun tidur"

"Subhanallah" kata Syeikh Omar Kalasy di hadapan para santri. "Sekarang kalian sudah dengar sendiri, apa yang Tok Kenali kata, bahwa apa yang yang diajarkan oleh Syeikh Abdullah Al-Harari tidaklah beda dengan ajaran para ulama' Melayu dan Nusantara. Semuanya sama-sama berakidah Ahlussunnah Wal Jama'ah, mengikuti paham Imam Abul Hasan Al-Asy'ari dan Imam Abu Manshur Al-Maturidi. Keyakinan bahwa Allah Ta'ala ada tanpa tempat.

0 komentar:

Posting Komentar